Sagolikt gott är att smörsteka en skiva av detta bröd och ha som bas för att göra en räkmacka i stil med Tore Wretmans toast skagen.

Detta recept har sitt ursprung i boken "Helt glutenfritt av Jessica Frej och Maria Blom". Den som är intresserad att göra bra glutenfria bröd, paj och annat mjölbaserad mat bör absolut skaffa sig denna bok.Våra förändringar av receptet är få och snarast anpassning till hur vi bakar och hur vår ugn fungerar.

Nybakad, glutenfri formfranska.

Nygräddat bröd som nu ska svalna innan det kan ätas.

Recept

Mängden blir lagom för ett bröd.

Gör så här, på ett ungefär

Vi gör vårt bröd i en foodprocessor, eller matberedare bör vi kalla den. Bullobratt är ju en svenskspråkig sajt.

Börja med blanda ut jäst, socker och salt i vattnet. När jästen har löst upp sig, häll i oljan och äggvitan. Tillsätt nu alla torra ingredienser förutom xantangummi och fiberhusk. Blanda väl. Det kommer bli en väldig lös deg, eller snarare en smet. Men det är ingen fara! Nu är det dags att tillsätta fiberhusk och xantangummi. Blanda återigen väl. Nu kommer smeten att tjockna och snart kan kallas för en deg!

Lägg nu över degen till en smörad form. Om man som vi använder en silikonform då behöver man inte smöra. Jämna ut degen så att den blir jämt fördelad i form. Om man blötar händerna med vatten kommer inte degen klistra mot fingrarna och blir då enklare att jämna ut. Strö nu valmofrön över limpan.

Formfranskan håller på att jäsa i formen.

Degen på plats i formen. Har nu jäst i cirka 30 minuter.

Nu ska brödet få vila och jäsa i formen. Den behöver jäsa i två timmar. Lägg en bakduk över formen medan det jäser.

Därefter ska brödet gräddas. 200 grader och 1 timme i en ugn i varmluftsläge utan övervärme blir utmärkt.

När brödet är gräddat, stjälp upp det ur formen. Men låt det svalna under bakduk innan det skivas upp.